onsdag 16. april 2008

Det var en travel dag på jobb på fredagen, jeg var kanskje litt surrete i hode, siden jeg skulle på helgetur med en venninne og utdrikninglaget. Jeg hadde en time for å pakke og ordne meg før jeg skulle dra... Jeg fikk pakket ferdig og satt egentlig bare og ventet på at klokka skulle gå litt kjappere, for denne helga hadde jeg gledet meg til!

Mamma ringte, søstra mi (som var gravid) var sendt til sykehuset, de skulle ta noen prøver av henne.. Jeg ringte til forlovern og avlyste turen, og tok heller en tur til hovedstaden på lørdag. Det er jeg veldig glad for i dag! Klokka ti på lørdag formiddag gikk vannet og 12 startet fødselen, tre timer seinere kom en skjønn lita jente til vår verden. Det lille nurket skal hete Fiona og jeg ble tante for første gang! Og jeg er så stolt!!!

Tre timer seinere var jeg på Ulevåll sykehus, søstra mi var ganske så shakey, hun var svimmel, trøtt og lykkelig! Den timen jeg var der, tok jeg masse bilder, lærte ganske fort at blitz på bildene, ikke passet seg, da jentungen nesten hoppet en meter opp i lufta. En sykepleier kom inn på føderommet der min søster lå, og lurte på hva de skulle gjøre nå.... vi kikket på hverandre og lurte på hva hun mente, det viste seg så at hun skulle ha oss ut av rommet fortest mulig. Ulevåll, har 6 fødestuer og to reserve, men de to reserverommene har ikke lystgass, så de kunne ikke sykehuset bruke!, sa sykepleieren. Søstra mi måtte ut! Hun var helt gul og var skikkelig svimmel, hun hadde problemer bare ved å reise seg opp fra senga, og hun skulle opp på barselhotellet en etasje over.
Vi fikk henne opp. Samboeren og babyen følte med på lasset. Jeg dro.

Dagen etter fikk jeg meg enda et sjokk. Bare for denne ene natta kostet det 1200 kr, dette var da for mamman og pappan til babyen. 600 kr for hver av foreldrene, det er ganske så sprøtt. Er dette noe å lage buisness av og da...Ikke fikk de noe som helst hjelp eller ideer, søstra mi fant et hefte med "hvordan magen kunne forsvinne raskere" i et skap, men det var det... Hadde hun ikke funnet det, hadde vel hun ikke fått greie på noe!

Hun dro hjem da Fiona var kun en dag gammel, på minuttet. Vi gikk, det ble en koselig tur gjennom parken. Da vi kom hjem, laget jeg middag til dem og så sovnet de, de var trøtte og slitne!


Jeg er sikkelig skuffet over Ulevåll sykehus, jeg som trudde det var så mye bedre i Oslo, flere muligheter og bedre rutiner..

Ingen kommentarer: